1199 ,- KR IGJEN TIL FRI FRAKT!

FRAKT FRA 49,-
1-3 DAGERS LEVERING
VÅR HISTORIE
Til kassen
Totalt: 0

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Salgsbetingelser

NEDENFOR FINNER DU INFORMASJON OM:

  • FRAKT
  • BETALING 
  • BYTTE/RETUR/REKLAMASJON
  • LOVBESTEMMELSER VED NETTHANDEL
 

FRAKT

GRATIS FRAKT PÅ ALLE ORDRER OVER 999 ,-
Alle ordrer over 999.- sender vi fraktfritt. Vi velger den fraktmetoden som passer best til din bestilling. 


FRAKT ALTERNATIVER:

PAKKE I POSTKASSEN, 49,-*
  • Leveres hjem til deg i postkassen.
  • Dersom pakken ikke får plass i din postkasse, blir pakken levert på nærmeste postkontor/Post i butikk. Du vil da motta hentelapp i postkassen.
  • Pakken har IKKE sporing. Bring, PostNord eller Guttelus holdes ikke erstatningsansvarlige ved tyveri fra postkasser etter at pakken er levert.
 *Dersom du ikke får opp alternativet "pakke i postkassen" i handlekurven skyldes det at din orde er for stor til å sendes på denne måten.  
 
POSTENS SERVICEPAKKE, 79,-
  • Sendes med Bring til ditt nærmeste postkontor/post i butikk. 
  • Du blir varslet på sms og/eller e-post når pakken har ankommet utleveringsstedet.
  • Risikofritt og trygt.

 

HJEMLEVERING  99,-

  • Du får en SMS når pakken blir sendt fra vårt lager. Denne sms´en gir deg informasjon om leveringsdato hjemme hos deg. Som regel er levering dagen etter at ordren er sendt fra oss så fremt det er en virkedag. Du kan enkelt endre leveringstidspunkt ved å følge linken i tilsendt sms.
  • Dersom du mot formodning ikke er hjemme ved avtalt levering, leveres pakken på nærmeste postkontor/post i butikk. Budet legger da igjen en hentelapp.

 

Bring Ekspress: Hjem på døren samme dag (kl 16-21) kr 149,-
Dersom du bor i et område hvor denne tjenesten leveres, kan du få levert din ordre på døren samme dag for bestillinger som kommer inn før kl 9:00 på hverdager. Ellers dagen etter. Utkjøringsdager er mandag til fredag.

 
 

Du får en sms når din ordre er last opp på bil og kan ved å klikke på lenke i sms’en enkelt se hvor i løypa din pakke ligger og når forventet leveringstidspunkt er.
 
SVALBARD:
Vi sender dessverre ikke til Svalbard. 
 
UAVHENTEDE PAKKER, 149,-
  • Varer som ikke blir hentet ut innen angitt dato vil bli returnert til oss for kundens regning.
  • Posten sender ut påminnelse dersom du glemmer å hente din bestilte pakke.
  • Gebyret kr 149,-. Er ordren på over 1000.- blir du i tillegg belastet 49.- for frakt.
 

LEVERINGSTID:

  • Normal leveringstid er 1-3 dager.
  • Under spesielle salgsdager/-perioder kan forsendelser ta noe lenger tid.
 
Returadresse:
Colliflow / Nordic Kids AS
Havnevegen 70
3739 Skien
 
FORSENDELSER UTENFOR NORGE/SHIPPING OUTSIDE NORWAY
 Vi sender dessverre ikke til Svalbard eller andre land utenfor Norge. 
 
 

Vi ønsker at det skal være enkelt, og ikke minst trygt å betale for varene du kjøper hos oss. Derfor samarbeider vi med en av Nordens ledende leverandører innen betalingsløsninger; Avarda. Med løsningen "Avarda Checkout" forenkles handelsprosessen. Avarda lagrer nemlig akkurat nok informasjon om deg første gang du benytter deg av Avarda Checkout (i hvilken som helst nettbutikk som tilbyr dette produktet), slik at nest handel går raskere fordi du da ikke trenger å fylle ut all informasjonen på nytt. Du kan betale for ditt kjøp hos Mariuskids.no på følgende måter

 

Betalingsmetoder Billigebarneklær.no Logo

Betalingskort (Visa/Mastercard)

 

Du kan betale direkte med kort når du handler med Avarda Checkout. For å gjøre det enda enklere ved neste kjøp, kan du velge å lagre dine opplysninger. Du må da legge inn personnummer. Du kan selvfølgelig betale med kort uten å oppgi personnummer.

 

Faktura

Når vi sender din ordre fra oss, får du en faktura på e-post. Fakturen har betalingstid på 30 dager og det tilkommer ingen fakturaavgift. Du kan velge å betale hele fakturabeløpet ved forfall, eller søke om å dele opp betalingen i mindre deler. Da legges ditt kjøp over på en "Konto". Det laveste beløpet du kan delbetale står spesifisert på fakturaen.

 

"Konto" (Del-betaling)

Med delbetaling får du mulighet til å betale i ditt eget tempo, opptil 36 måneder. Adminstrasjonsavgift er pt 45 kr. Se https://www.avarda.com/media/2120/villkor-no.pdf

Har du spørsmål om din konto, vennligst besøk Avarda på https://www.avarda.com/no/privat/sporsmal-og-svar/

 

Betaling med Vipps

Enklere blir det ikke. Slik betaler du med Vipps:

  • Fyll inn alle opplysninger om deg selv når du kommer til kassen
  • Velg betaling med Vipps
  • Tast inn ditt mobilnummer (8 siffer)
  • Vipps-app'en vil aktiveres på din mobil. Du vil få en forespørsel om betaling til Mariuskids, som du deretter må godkjenne.

Beløpet reserveres på din konto umiddelbart etter bestilling, og vil deretter ikke være tilgjengelig på ditt betalingskort registrert i Vipps før reservasjonen evt. blir løst opp (f.eks bestilling kanselleres). Reservasjonen vil ikke trekkes fra ditt betalingskort før bestillingen er behandlet hos oss og vil utløses igjen dersom bestillingen din blir avslått. Dersom kun deler av bestillingen din kan leveres vil det kun trekkes penger for de varene som kan leveres til deg, og det resterende av reservasjonen vil igjen bli løst ut og være disponibelt på din konto.

 

Hva hvis faktura ikke kommer opp som et alternativ?

Avarda trenger ditt personnummer for å gjøre en rask kredittsjekk på deg. Hvis du ikke ønsker å oppgi dette eller av ulike årsaker ikke blir innvilget kreditt fra Avarda, vil kortbetaling være det eneste alternativet for betaling. Mariuskids.no har ingen mulighet til å påvirke dette, og vi har heller ingen innsikt i hvordan Avarda gjør sine beregninger. Vi lagrer ALDRI ditt personnummer og du kan være trygg på at dette behandles sikkert og kryptert hos Avarda. For mer spørsmål om dette, vennligst ta kontakt med https://www.avarda.com/no/privat/sporsmal-og-svar/

 
Vi tar forbehold om eventuelle feil i nettbutikken, det være seg feil med priser eller andre forhold som innebærer at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt på våre nettsider. Ved slike situasjoner vil du som kunde få melding om dette. Du vil da få mulighet til å kansellere bestillingen dersom du ønsker dette.
 
 

BYTTE ELLER RETURNERE VARER

Vi er opptatt av at du er 100% fornøyd med varene du mottar fra Marius Kids, og har 60 dagers åpent kjøp! For å bytte eller få pengene tilbake må varen(e) returneres i samme stand/emballasje som du mottok dem. 

Slik bytter du:
  1. Kjøp ny vare på Mariuskids.noFri retur ved bytte i annen størrelse eller vare.
  2. Meld inn din retur i skjemaet under og følg anvisning for å opprette retursending.
  3. Opprett returetikett. Du kan enten printe ut selv eller få utleveringssted til å printe for deg. Valgene får du i steg 2. Dersom du skal få den printet ta med deg referansenummer du får oppgitt.
  4. Lever inn pakken på ditt nærmeste  PostNord leveringssted. NB! Husk å legge det følgesseddel som fulgte med din opprinnelige ordre.
 
Slik returnerer du:
  1. Meld inn din retur i skjemaet under og følg anvisning for å opprette retursending. Returkostnad er kr 69,- og trekkes fra beløpet som tilbakebetales på din konto.
  2. Opprett returetikett. Du kan enten printe ut selv eller få utleveringssted til å printe for deg. Valgene får du i steg 2. Dersom du skal få den printet ta med deg referansenummer du får oppgitt.
  3. Lever inn pakken på ditt nærmeste  PostNord leveringssted. NB! Husk å legge det følgesseddel som fulgte med din opprinnelige ordre.
 
Vær oppmerksom på at det kan ta inntil 2 uker fra du sender returen til vi får behandlet den.
 

REKLAMASJON

Skulle du være så uheldig å få feil vare eller at det er en feil på varen du har mottatt, ta kontakt med oss på post@mariuskids.no
Beskriv hva som er feil. Dersom det er en feil på varen legg gjerne ved bilde. Du vil få en rask tilbakemelding fra oss hvordan vi gjør det videre.
 

PERSONOPPLYSNINGER

Nordic Kids AS behandler persondata ifølge Lov om Personopplysninger. Opplysninger som kan knyttes til  deg som person vil aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller bli koblet med andre eksterne 
register.  
 

 

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innholdsfortegnelse: 

Innledning

1.     Avtalen

2.     Partene

3.     Priser

4.     Avtaleinngåelsen

5.     Ordrebekreftelse

6.     Betaling

7.     Levering m.v.

8.     Risikoen for varen

9.     Angrerett

10.   Undersøkelsesplikt

11.   Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

12.   Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

13.   Kjøperens rettigheter ved mangel

14.   Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

15.   Garanti

16.   Personopplysninger

17.   Konfliktløsning

18.   Kildeliste

 

Innledning:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet.

Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene.

I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

 

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

 

2. Partene 
Selger Firmanavn: 
Kontaktadresse: 
E-post:
Telefonnummer:                                         
Organisasjonsnummer:

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

 

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift. (1)

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.

En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

 

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort (2) eller debetkort (3) ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. (4)

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse. (5)

Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.

Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette. 

Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav. (6)

 

7. Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

 

9. Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser (7). Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. 

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.

 

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

 

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).(8)

Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

 

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

 

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

 

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.(9) Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.(10)

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr             + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. (11)

 

15. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13.

 

16. Personopplysninger (12)

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

 

17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

 


18. Kildeliste

1. 
Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.

3. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

4. Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.

5. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.

6. Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.

7. Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

9. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.

10. Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

11. Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.

12. Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.